Siden folkeskolens formålsparagraf i 1975 har den demokratiske dannelse været i centrum for skolens virke, og læreren som en autoritet er samtidig gledet i baggrunden. Flere undersøgelser viser imidlertid, at såvel elever som lærere føler sig generet af elever eller grupper af elever, der på mange måder har påtaget sig autoritet og er med til at ødelægge klasseværelsets demokratiske rum. Kan vi få lærerautoriteten tilbage uden at ødelægge det demokratiske rum?
. Dette er AKTbladets blog. "AKTbladet - Børns adfærd og trivsel" er det eneste månedsblad i Danmark som udelukkende beskæftiger sig med børns adfærd og trivsel. AKTbladet har eksisteret i 11 år og har udgivet 148 numre. Bladet er på 28 sider og uden annoncer og reklamer. Du kan kontakte AKTbladet her: akt@aktbladet.dk. Du kan også skrive til bladet "på den gammeldags måde", bladets adresse er: AKTbladet, Banevej 22, 4180 Sorø.
mandag den 26. december 2011
Det demokratiske klasseværelse og lærer autoriteten
Niels Egelund, Professor, Center for Strategisk
Uddannelsesforskning og Kompetenceudvikling, Aarhus Universitet
Siden folkeskolens formålsparagraf i 1975 har den demokratiske dannelse været i centrum for skolens virke, og læreren som en autoritet er samtidig gledet i baggrunden. Flere undersøgelser viser imidlertid, at såvel elever som lærere føler sig generet af elever eller grupper af elever, der på mange måder har påtaget sig autoritet og er med til at ødelægge klasseværelsets demokratiske rum. Kan vi få lærerautoriteten tilbage uden at ødelægge det demokratiske rum?
Siden folkeskolens formålsparagraf i 1975 har den demokratiske dannelse været i centrum for skolens virke, og læreren som en autoritet er samtidig gledet i baggrunden. Flere undersøgelser viser imidlertid, at såvel elever som lærere føler sig generet af elever eller grupper af elever, der på mange måder har påtaget sig autoritet og er med til at ødelægge klasseværelsets demokratiske rum. Kan vi få lærerautoriteten tilbage uden at ødelægge det demokratiske rum?
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.